Langcat Emaille logo

OFFERTE

Duurzame producten in emaille

Twitter logo

Gevelreclame als kunstvorm

Op de foto, van links naar rechts: Jaap-Jan Kant, Bas Brink, Jorgen Mensonides en Eddy Bilder. Fotograaf: Ron Greve van RGfotowerk.

26 november 2013

HASSELT - Grafisch ontwerpbureau Sentido Intermediair maakt van gevelreclame een kunstvorm. Vorige week donderdag is bij restaurant ‘de Herderin’ in het Overijsselse Hasselt, onder begeleiding van burgemeester Eddy Bilder, een bijzondere emaille muurplaquette onthuld.

 

De totale plaquette bedraagt 2,2 vierkante meter, en dat is voor een emaille bord een groot en bijzonder formaat, aldus Jorgen Mensonides, directeur van De Langcat Emaille in Laag-Soeren. Het werk is bestemd voor horecagelegenheid ‘de Herderin’ te Hasselt.

 

Kunstwerk

Het kunstwerk is een hand ontworpen art deco van 185 bij 125 cm. De Engelse variant op de art deco stijl staat symbool voor het luxe leven en werd vooral begin twintigste eeuw ingezet, onder andere als reclamestijl. Frans Leidelmeijer, bekend als art deco-kenner voor AVRO’s tv-programma ‘Tussen Kunst en Kitsch’, noemde het een mooi, opvallend en vrolijk ontwerp dat met zijn kubistische vormgeving een tijdloos geheel vormt.

Vertaalslag

“Als restauranteigenaar ben je altijd op zoek naar manieren om het gedachtegoed en de beleving van je zaak met anderen te delen. De vormgever begreep deze uitdaging en heeft wat mij betreft een ijzersterke vertaalslag gemaakt naar een interessant kunstwerk”, aldus ondernemer Bas Brink, directeur eigenaar van ‘de Herderin’ te Hasselt.

 

Sentido Intermediair bestaat uit de twee Hasselter broers, Jaap-Jan Kant en Bram Kant. De één kunstenaar de ander op een missie om het intellectueel eigendom van zijn broer te vermarkten. Zij werkten samen aan een project van 100 uur om het in hun ogen ‘perfecte’ reclamebord te produceren.

 

Bron: www.sign.nl

KVGO logo